Stres - Reymontsport

REYMONTSPORT.PL
Przejdź do treści

Menu główne:

Stres

Zdrowie

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA A STRES.

Badania statystyczne wykazują, że ponad połowa naszego społeczeństwa (59%) wypoczywa w sposób bierny, nie znajdując w grafiku swojego dnia czasu na jakąkolwiek aktywność. Tymczasem jest bezsprzecznie udowodnione, że prowadząc taki tryb życia narażamy się na niebezpieczne skutki podstępnie działającego stresu. Stres jest czynnikiem, który towarzyszy nam niezwykle często. W ilości umiarkowanej jest czynnikiem mobilizującym, pomagającym pokonywać przeszkody, sposobem w jaki organizm reaguje na sytuację zagrożenia, mobilizującym do  walki lub ucieczki. W nadmiernej dawce staje się jednak naszym wrogiem, czasem śmiertelnym. Jak działa stres? Stres poza skutkami zewnętrznymi, jakimi są pogorszenie nastroju, rozdrażnienie czy lęk, może wywoływać także groźne nieobserwowalne skutki. Zostało bowiem udowodnione, że silny stres zabija komórki nerwowe naszego mózgu. Czasem spotykamy się z określeniem, że długo utrzymujący się stres "ogłupia".Jak się okazuje- nie ma w tym cienia przesady, bowiem obumieranie komórek nerwowych osłabia naszą pamięć, zdolność do koncentracji, a w efekcie logicznego myślenia, co jest niczym innym jak obniżaniem się naszej inteligencji. Stresu nie można uniknąć ,ale można zwiększyć swoją odporność na niego  i radzić sobie z jego skutkami.


 Stan stresu powoduje wydzielanie do naszego układu krwionośnego tzw. hormonów stresu. Są to głównie:
Kortyzol - podwyższona jego ilość może powodować podwyższenie ciśnienia, wzrost poziomu glukozy we krwi, otyłość, u kobiet nieregularne krwawienia.
Adrenalina - odgrywa decydującą rolę w mechanizmie stresu. Powoduje przyspieszenie bicia serca, wzrost ciśnienia krwi, rozszerzenie oskrzeli, rozszerzenie źrenic. Krótkotrwałe utrzymywanie się tych związków w naszym organizmie jest pożyteczne, ale zbyt częste i długotrwałe niesie szkodliwe skutki.
Stres osłabia odporność organizmu, przez co może być przyczyną wielu chorób. Długo utrzymujący się stres może być także przyczyną otyłości!
Hormony stresu bowiem działają na zwiększenie wydzielania hormonu (neuropeptydu Y) związanego ze wzrostem łaknienia i z magazynowaniem tłuszczu oraz na spadek produkcji leptyny – hormonu o przeciwnym działaniu.
Udowodniono, że brak aktywności ruchowej zwiększa ryzyko wystąpienia chorób. Brak czynnego wypoczynku przyczynia się do nadmiernego przeciążenia układu nerwowego.
Pogorszenie koordynacji ruchowej, spadek jakości snu, pojawienie się stanów lękowych i depresji, to tylko niektóre ze zmian zachodzących wówczas w naszej psychice. Aktywność ruchowa jest niezwykle skutecznym i naturalnym sposobem radzenia sobie ze stresem. W jaki sposób? Poprzez pobudzenie układu krążenia hormony stresu są szybciej i łatwiej wydalane z organizmu, ponadto ćwiczenia ruchowe, sport pomagają zapomnieć i oderwać się naszej psychice od czynników wywołujących stres, nastawiają nas pozytywnie do rzeczywistości.
W wyniku ćwiczeń zwiększa się wydzielanie hormonów szczęścia (endorfiny, serotonina), dzięki czemu dochodzi do poprawy samopoczucia. Pobudzone krążenie krwi zaś powoduje rozluźnienie mięśni i podniesienie temperatury ciała. Taki sposób osiągania stanu odprężenia pomaga nam łatwiej zapobiegać stanowi stresu, czyli uodparnia nas na działanie czynników stresogennych.
Warto wspomnieć, że szukając w aktywności ruchowej ratunku powinniśmy wybierać takie jej  formy, które będą sprawiały nam przyjemność. Może to być aerobic, jogging z psem, wizyta w aquaparku -możliwości jest naprawdę wiele i są zdecydowanie zdrowsze i dostępniejsze niż wizyty u psychiatry oraz terapie lekami.
Z wiekiem samoistnie spada nasza aktywność ruchowa i zapotrzebowanie na ruch, jest to związane ze zmianami fizjologicznymi, jakie zachodzą w naszym organizmie.
Dlatego ważne staje się motywowanie do codziennej dawki ruchu. Pół godziny dziennie powinno być zarezerwowane właśnie na podtrzymanie naszego organizmu w dobrej kondycji.
Ponadto osoby, które regularnie uprawiają aktywny wypoczynek łatwiej przyswajają sobie zasady zdrowego żywienia, mniej ulegają pokusom nałogów, słowem -same korzyści.


Ale warto także przestrzegać kilku pożytecznych zasad, aby stres nie wkradał się w nasze życie:

  • Starajmy się spojrzeć z dystansem na każdą problemową sytuację, to pomaga zmniejszyć poziom zbędnych emocji

  • Starajmy się mieć pozytywne nastawienie do wszystkiego

  • Kierujmy nasze myśli na rzeczy, które sprawiają nam przyjemność zamiast katować się tym, co nas rani

  • Częściej uśmiechajmy się do innych, gdyż lepsze relacje poprawiają nasze własne samopoczucie i pomagają innym

  • Stawiajmy sobie cele, które dają się zrealizować

  • Pielęgnujmy kontakty z ludźmi, których lubimy i którzy budzą w nas dobre emocje...

No i ruszajmy się bez względu na wiek, tuszę i sceptycyzm innych. Ćwiczmy i starajmy się namówić ich do wspólnego spędzania czasu w taki sposób, który bez wątpienia przysłuży nam się w przyszłości, bo jak mówi stare powiedzenie: "W ZDROWYM CIELE- ZDROWY DUCH!" (opr.P.M.)


Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego